La tutele

No a ducj e je lade ju la aprovazion de gnove leç regjonâl su la lenghe furlane. Intant che o spietin di capî ce che e dîs verementri e di viodi trops bêçs che e vignaran stanziâts par metile in vore, o vin savût che e je in preparazion une gnove propueste di leç che un grup di conseîrs regjonâi a stâ preparant par corezi chel che al è stât fat. E je une propueste bipartizan e monoetniche che e somee plasê un grum a plui di cualchidun. Prin firmatari l'onorevul Gabane Ledrose che nus à contât di jessi simpri stât favorevul a une vere tutele de lenghe furlane, tal rispiet di ducj e cence pesâ su lis spesis regjonâls. La propueste di leç e à l'ambizion, secont lui, di deventâ un model pe tutele di dutis lis lenghis minoritariis talianis e parcè no europeanis.

Par une plui clare comprension il test al è stât voltât par furlan, visaitsi dut câs che chê che val e je dome la version taliane.

Gnovis normis pe tutele e pe promozion de lenghe e de culture furlane

art. 1 (Finalitâts)

La sole lenghe ufiziâl de regjon e je che taliane.

art. 2 (Tutele de lenghe furlane)

Se dut câs cualchidun, tal rispiet dal articul 6 de costituzion, de convenzion europeane su lis lenghis regjonâls e sore dut dal art 1 di cheste leç, dentri cjase sô, cence dâ fastidi a nissun, al à voie di fevelâ par furlan, al è libar di fâlu.

art 3 (Grafie)

Tai limits dal articul 1 de leç ducj a son libars di doprâ la grafie taliane.

art 4 (Struments di tutele dal patrimoni linguistic de regjon)

abolît

art 5 (Insegnament scolastic de lenghe furlane)

Tai limits de leçs statâls, de autonomie scolastiche, dai fonts regjonâi, tignint cont dal efiet sere e dal niño, al di fûr dal orari scolastic e su richieste di almancul la totalitât dai gjenitôrs e dai insegnants, (simpri che a metedin lôr i bêçs e che si paiedin il riscjaldament), nol è dal dut vietât l'insegnament de lenghe furlane par un massim di 1 ore di cincuante minûts a cuadrimestri.

art 6 (Programs televisîfs in lenghe furlane)

La Regjon, cuant che covente, e je autorizade a fâ dai incuintris cu la dirigjence des emitents statâls par rimandâ la date di metude in vore di chel che al proviôt la leç 482 dal 1999.

art 7 (Toponomastiche)

Prin di là cu la bombolete spray a gambiâ il non sui cartei dal paîs si à di domandâ il parê preventîf dal ARLEF. La spese pes bobolutis no à di pesâ su la publiche aministrazion.

art 8 (Normis finanziariis)

I bêçs che a coventaran pe atuazion di cheste leç, tignint cont dal disvilup armonic de regjon e cun voli compensatîf, a vignaran cussì ripartîts: metât a laran ae Universitât di Udin e as altris associazion che storichementri a lavorin par prudelâ il furlan, i doi tierçs a laran a associazions e ents cun sede tal cjâf lûc regjonâl che a lavoredin pe atuazion dal articul 1 de normative.

2 coments:

  1. Unknown ha detto...

    Se par cjacarâ furlan al si a di dâ bêz, ch'a nu sai dêtins a nô ch'o cjacararin ancjemó di plui:-)  

  2. Anonimo ha detto...

    Po ben, o viôt che tu tachis ancje a doprâ lis sgrifis, parcè che cuant che e je ore di tirâ fûr lis sgrifis no furlans, no si tirin indaûr!
    Mi plâs la tô vene.