Il premi leterari San Simon di Codroip di chest an nol è stât assegnât.
La zurie e veve dentri i scritôrs Franca Mainardis, Mario Turello, Carlo Tolazzi, Aldo Colonnello e Giacomo Vit.
Fra lis cinc oparis presentadis no a crodût che al sedi il câs di dâ il premi a nissun, e e à dome segnalât la racuelte “Contis di un di Torse” di Paolo Monte (che par chest e vignarà publicade).
Leint lis motivazions e lis declarazions fatis dai zurâts, ancje chest colp a vegnin stiçadis des riflessions su la salût de narative in lenghe furlane.
E dîs la Mainardis sul Messaggero dal 29 di Otubar che “lis contis a son cuasi simpri autobiografichis e nostalgjichementri riferidis a vicendis, ambientazions e contescj za sintûts e par nuie origjinâi. Debile e je la forme cun frasis che çuetin, cuntun doprâ spropositât dai averbis, par altri pôc doprâts tal furlan comun (come scjassosementri). La grafie no je curade, di spes vignude fûr doprant il coretôr ortografic. La impression e je che in cualchi câs e sedi stade adiriture dome une traduzion dal talian al furlan”.
La Mainardis si domande ancje se il dovê presentâ des oparis di almancul 90 pagjinis nol sedi masse e se no si vedi di sbassâ il tîr.
Di dut il discors mi ingolosìs un grum chel dal coretôr ortografic. Mi visi di tropis voltis che mi soi inrabiât cu la machine che mi cambiave lis peraulis ancje se no volevi (o pensi a Word) o che in continuazion e cîr di imboconâmi cemût finîle la peraule (come che al fâs il OpenOffice che o dopri cumò).
Par altri mi ven ancje di disi puar coretôr, che di bessôl al comede la lenghe cence savê nuie di robis, ambients e contescj za sintûts, nol à migo che di fâ mal a nissun lui!
Forsit pal futûr o podin ancje inmagjinâsi une machine che e scrivedi par furlan cence la man dal om.
Un furlan che al sorevîf cence i furlans.
Propit in chei dîs ca o fâs un an tant che blogarin.
Cuant che o vevi tacât o jeri daûr a mangjâ cjastinis bevint ribuele e chel timp al è (za) tornât.
Chê volte o vevi scrit: "No promet nie, il blog al è gno e se mi stufi no lu inzornarai masse spes, ma intant lu tachi."
E alore o rinovi la promesse. Un prindis pal crot!
Viva!
La robe plui sureâl dai politics che a vegnin a propagandâ la bontât dal mestri unic, che a son daûr a tornâ a meti in vore, a son i ricuarts dai lôr di mestris, ducj bogns e brâfs!
Parfin a la ministre, (che no je che vedi 70 agns), i à telefonât in direte televisive la sô di mestre. A someave di lei une pagjine di libri dal '800, cun tante di che mêl che ancje al De Amicis i sarès vignût il diabete!
Dut câs il mestri unic plui famôs nassût intal stivâl lu vin vût nô a Tumieç (se no mi confont te frazion di Cjanive), fra il 1906 e il 1907.
A chei timps al jere facil che i mestris a vignissin di lontan par insegnânus ben il talian. Il non di chel mestri famôs al jere Benito Mussolini.
I jere tocjade une seconde elementâr cuntune cuarantine di canais e, se si vâ a viodi i documents de epoche, nol è che al vedi fat propite une grande figure.
Intal stes periodi Hitler al jeri a Viene che al cirive, cence rivâ, di jentrâ inte Academie des Bielis Arts.
I doi amigos a saran dai bogns mestris par masse int di li a cualchi an.
Mestris unics naturalmentri.
Fra Vendeme, Friuli Doc e Pordenon che al lei no si pues dî che nol sedi stât nuie ce fâ cheste setemane. Le vendeme e ven cuant che e ven (o contarai alc plui indenant...) ma isal pussibil che no sedin bogns di metisi dacuardi par fâ la manifestazion di Udin e chê di Pordenon in dôs setemanis difarentis!
O forsit la idee par l'an che al ven e je chê di fâ ancje alc a Gurize e a Tumieç tai stes dîs, dut in contemporanie!
Cussì i altris fin setemane di Setembar ducj a saran libars di lâ atôr pai centris comerciâi!
Di Pordenon che al lei a àn za contât ben altris blogarins, jo o tachi dome une foto dai Molino Rosenkranz che a àn lavorât in dutis e dôs lis fiestis (bulos!) e une poesie di Tavan che o dedichi a ducj chei che a son lontans de lôr Andreis...
Andrèes
Un troi
cjases
arbi
montz
a sèmea 'na conta.
Inveze,
omi
femenes
ostarìes
Îr no mi ise tocjade di puartâ il frut plui grant, chel di cinc agns, là de sede de filologjiche furlane!
Al veve viodût sul program di Friûl Doc che e jere la inaugurazion de mostre dai gnognosaurs, la sô passion dal moment, e alore jo e la femine o vin scugnût puartâlu a cognossi l'autôr.
Cuant che o sin rivâts e o vin viodût rivâ ducj i "caporions" de filologjiche o vin capît che chê dai gnognos no jere propite la robe principâl de serade ma o si sin fermâts istès a scoltâ la conference su la presentazion di un libri su lis oparis di art de associazion.
In curt o vin capît che il frut a si sarès stufât e cuant che il president de filologjiche al à tacât a alternâ tal sô discors talian e furlan, daur tradizion filologjiche :-) , e il piçul al à tacât a corezilu cun frasis come: "papà, il siôr al à dite ma però, no si dîs ma però!", o vin pensât che al jere miôr puartâlu fûr a mangjâ une fritule.
Tornâts cuant che dut al jere finît o vin finalmentri podût contentâlu come che si viôt te foto; un graziis di cûr al Dree pe cortesie.
Cumò che il bum bum mediatic a si è spostât sul concet di esubar (la miôr batude su la cuestion e je chê di Altan che al dîs che in Italie a son 40 milions di esubars…) o ai voie di fevelâ su un dai slogans di mode intai ultins mês, ven a stâti chel de tolerance zero.
Il concet al è nassût cuintri i clandestins ma po dopo la idee si è slargjade. E alore tolerance zero cuintri i rom, cuintri i tifôs di balon violents, cuintri i laris e i spaçadôrs (se forescj, mi racomandi), cuintri i mussats e cuintri lis budiesis.
(No piert masse timp a contâ che il mussat tigri al è un imigrât clandestin che al veve di stâ a becâ la int a cjase sô invezit di vignî a puartâ vie il lavôr ai mussats nostrans).
Se o fos un predi o varès di sigûr tantis robis ce dî su la peraule tolerance, magari leade al concet di ce che al è diviers di nô (probabilmentri nome tolerâ il forest al è masse pôc…).
Ma al è miôr se jo o fâs il gno mistîr e alore o fevelarai un pôc de seconde peraule ven a stâi dal zero.
Il zero, tant che numar, al è un concet che ca di noaltris nol è simpri esistût. I romans no lu vevin, anzit i prins vêrs studis su di lui a son stâts fats in Indie cuant che ca di nô a jerin i Langobarts.
Il numar al è stât un sîs cent agns par vignî in Europe e al è rivât graziis ai araps.
Pe nestre civiltât al è stât impuartanton, cun lui a si son podûts scrivi i numars cul sisteme posizionâl (chel che o doprin vuê) e a si son podûts inventâ des manieris par fâ i conts une vore plui pratichis di chês di prime.
Ma nol baste, parcè che cul zero a si son podûts pensâ dute une serie di concets une vore sofisticâts. Il zero nol è simpri avuâl a nuie…, pensin ai numars negatîfs, a la temperadure cuant che la aghe si glace, ma ancje, restant ae temperadure, al zero assolût.
E dopo a son i calcui cul zero: se somant o gjavant zero a un numar no lu fasin gambiâ (si dîs che il zero al è neutri pe some e pe sotrazion), lis robis a gambiin moltiplicant e dividint par zero.
Se un numar moltiplicât par zero al fâs zero (che nol è mâl come risultât), il biel si à cuant che si divît un numar par zero, ca vie il risultât al pues no vê significât o, daur de suaze concetuâl dulà che o si cjatin, vêlu, e magari tocjâ il concet di infinît (calcolant il limit).
In sumis il concet di tolerance zero nol è par nuie banâl!
O dubiti che ducj i avocats che o vin in parlament e che nus comandin a vedin mai imagjinât dute cheste complessitât ma su une robe a saran dacuardi: cence i musulmans nô no varessin elaborât il concet di zero e alore disin ancje che se no fossin esistûts i forescj nô no varessin la tolerance zero!
O sai benissim che al è dut fint, aromai dut studiât dome par jessi mandât pe television, cui zuiadôrs mercenariis deventâts modei di vite e di pensîr, cu la int tignude cuiete par no pensâ ai veris problemis, cui arbitris comprâts e vendûts, cul doping e cun cuissà ce altri ancjemò. Ma cuant che o ai viodût chê bale rivâ lizere di metât cjamp e Di Natale che le cjarece dôs voltis cul pît, la prime par cuietâle e la seconde par mandâle a balonet al di là dal difensôr e dal puartîr, (puars cocâi!), ben o ai tacât a saltâ e a vuacâ come un frut.
Se tu i pensis parsore dopo tu viodis che a 'nd è pocje di razionalitât, ma ce puedie jessi di razionâl intune robe che si fâs cui pîts?
Dal balon mi vegnin iniment altri robis; de bale di cjarte che o dopravin par zuiâ tai curidôrs a scuele a lis voltis che o ai rot i ocjâi zuiant cuntune plui dure.
Mi ricuardi di chê volte che mi àn puartât a viodi Zico alenâsi a bati lis punizions al Moretti. Prin tîr, tal siet, secont tîr, tal siet, tierç tîr, tal siet di chê altre bande; al jere come viodi la publicitât di Ronaldhino, ma dal vêr, cence efiets speciâi.
E mi visi di cuant che e jê finide la partide cul Ajax, ducj in pîts a bati lis mans, nissun che al voledi la vie…
No, di razionalitât no 'nd è. Forsit par chest a contâlu il balon a son stâts in tancj:
Par fâ dome cualchi non, i prins che mi vegnin iniment, o met lis contis di Futbol di Osvaldo Soriano, o la Febbre a 90° di Nick Horby (al è famôs ancje il film che a an tirât fûr dal libri), vignint plui dongje mi ricuardi lis fotos in blanc e neri di Pasolini che al zuie (o ai metût ancje un video in une lenghe no masse foreste, provait a viodi trop che si capìs) o l'episodi di Pidin D Citadin V intal Donald dal Tiliment di Stiefin Morat (par contâ l'anime anarchiche che o vin, no ducj e no simpri sants e lavoradôrs!).
La miôr batude sul balon che o cognòs e je par Triestin, la diseve il famôs alenadôr Nereo Rocco cuant che, prime di tacà la partide, il coleghe aversari i dave la man augurantsi che al vincedi chel plui brâf: "Speremo de no" e jere la rispueste.